Rörelsens uttryck – ”healing” och parapsykoloi – Expressions of ”the move”- healing and parapsychologi

1008 ord (words) 2018 07 30
publ. 2018 08 03

Nu har jag läst ut den sista av de böcker jag blivit lånad. Utlånaren har förmågan att fjärrskåda, dvs uppfatta var människor, djur eller saker finns genom att tänka på dem. Liksom att ”fjärrförflytta” sig. I gamla tider kanske det hade förklarats med att ens ”håg” var på vandring. Här kallas ”hågen” för PSI-spåret, där psi står för psykiska (eng. Remote viewing, perception) En av böckerna redovisar en undersökning av just den förmågan som är besläktad med att gå med slagruta och hitta vatten. Mycket fascinerande läsning!

  • Göte Andersson, PSI-spåret, en studie av ett grundläggande PSI-fenomen, 1994, Nyköpings tvärvetenskapliga bokförening NTB
    ISBN: 91-970972-8-4

Det var dock böckerna skrivna av Betty Shine han undrade över hur jag ställde mig till. Hon räknas till att vara en av de stora inom healing. Ja, med tanke på det hon beskriver är hon nog begåvad med helande förmåga. Inte bara det, dessutom skriver hon om sina erfarenheter på ett sätt att det är lätt att ta till sig. Att det är övertygande bidrar. Hon vill att vi bejakar våra inre och den kraft som finns i det. Jag blir glad av att läsa den!

  • Betty Shine
    Sinnets Magi, Fantasin är nyckeln till universum, (Mind Magic) 1991, översatt 1998 Egmont Richter AB,
    ISBN: 91 7705 607-8
    Tankens Makt, Energin som kan förändra världen, (Mind Waves) 1993, översatt 1999 Egmont Richter AB
    ISBN: 91 7711 6569

Men, med den ytterst begränsade erfarenhet jag har och av det jag läst – så blir jag då och då lite tveksam och kanske min vän också kände så av samma skäl. Eftersom hon visar och beskriver övningar som kan gå fel (källa) samtidigt som hon  både talar och visar hur kraftfullt sinnet är.

Det får mig att tänka på en annan självhjälpsbok. Där ”någon” har blivit hjälpt genom en specifik händelse och ett specifikt sätt och därefter för ut det i stor skala till andra, genom att återskapa den situationen. Min invändning mot det är, att just det specifika han gjorde och upplevde är hans egna personliga väg till läkning. Att en helande andlig rörelse så att säga lyckades få utrymme och nådde fram just då och där och fick honom till insikt är speciellt för honom. Andra kroppar och sinnen kanske inte behöver utöva den typen av våld på kroppen då de helt enkelt är annorlunda. Att använda sin egen speciella väg till läkning som en generell metod att tillämpa på alla andra – blir ett sätt att göra våld på något vi egentligen inte förstår särskilt väl, enligt min personliga mening. Det är något jag tänker på medan jag skriver ”min” självhjälpsbok. Beskrivningen av vad jag gör med mig och vad som hjälpt mig är en sak. I vad mån det går att hitta en förståelse som även kan hjälpa andra är en annan sak.

Så tillbaka till Betty Shine, hon kanske kan göra övningarna och utvecklas i en positiv andlig inriktning, men ett annat sinne kanske får problem. Samtidigt talar hon om andliga ledare och hjälpare som hon har kontakt med och de borde väl egentligen ha stoppat henne att förmedla övningarna i stor skala till vem det än är som känner sig hugad att köpa och läsa hennes böcker om de nu skulle kunna vara någon fara – men det har de inte gjort. (Ja, jag kan ju bara lita på att hon är ärlig när hon skriver, och det känns väldigt ärligt och äkta.) Att hon tar upp rädsla som den största fienden stämmer både med min egen erfarenhet och i det som finns skrivet (Källa), t.ex. att när hon beskriver hur kraftfulla mantran är och hur de fungerar så ger hon faktiskt inte ut några mantran.
Enligt andra källor (ska redovisa dem…) är handledningen för lärjungens andliga utveckling personlig och övningarna visas allteftersom lärjungen visar sig mogen för dem. På nätplatsen kundalini.se skriver Marja S. bra om detta (hon använder sig av andra källor än jag).

Samtidigt är det så att böcker som Betty Shines behövs på något sätt. För alla de som har förmågor och behöver ha någon att tala med, vädra det som händer dem med, ställa sina frågor till. Eftersom vi lever i en vetenskapens kultur som förnekar, förlöjligar eller bara är skeptisk i största allmänhet till erfarenheter av det slaget, då är ju böckerna en möjlighet, ja, kanske den enda.

Men det här begränsade, personligt fokuserade sättet att så att säga presentera sina färdigheter är kanske ett utslag av just ”vår vetenskapligt och kommersiellt färgade kultur” där snabba resultat och effektiva metoder värdesätts så högt? Det går att skriva en hel del om det också.

En annan av min väns böcker är betydligt lågmäldare. Den beskrivs som ”en inledande vägledning i begreppet healing”.

  • Carl-Gustaf Lönn, Healing & Chakra systemet, Ramsbergsgårdens förlag, tredje upplagan 1993

I slutet av detta lilla häfte som bland annat beskriver de olika chakrana går han, som han själv formulerar det s. 28

”Det är med största motvilja jag ger mig in på detta stora ämne, men jag anser att jag måste fästa er uppmärksamhet på denna oerhörda kraft, och dessutom när den står i ett så intimt förhållande med hela den andliga utvecklingen.
Kundalinikraften eller ormelden, som har sitt säte i rotchakras, är intimt förbunden med sexualkraften, som förmedlar denna speciella energikraft upp efter hela ryggraden och påverkar samtliga chakras …”Andliga ledare har sedan gammalt varnat för att direkt stimulera kundalinienergin, eller alltför ivriga försök att få fart på den … Om mediationsprocessen forceras fram hastigt kan individen drabbas av allvarliga fysiska eller psykiska biverkningar som inte kan förklaras utifrån västerländsk medicin….”

Sist men inte minst, en bok om Parapsykologi av Yvonne Castellan i Alhambras bokserie ”vad vet jag om”

  • Yvonne Castellan, Parapsykologi (La Parapsychologie) Presses Universitaires de France, Collection ”Que sais-je?”, 7:nde uppl 1991, översatt utgiven Alhambra AB 2002
    ISBN: 91-88992-58-6

Där redovisas för parapsykologins utveckling. Inledningen med bakgrunden och parapsykologins relation till vetenskapen lyfter fram specifika händelser som ges, i mitt tycke, kanske väl mycket tyngd (borde förstås ge exempel ..) och Y.Castellan ger intryck av att inte ha ett riktigt grepp om den historiska bakgrunden, men jag tycker att den tar sig i beskrivningarna av olika ”parapsykologer” – den är intressant!

 

Annonser

Comment/Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.