Osteopati, sakrokranial/kraniosakral terapi

263 ord (words) 2017 08 13

Jag fick en bok av en ung vän som i allra högsta grad utforskar det hon är intresserad av, kroppen och läkandet av den. Hon har utbildat sig till massör i flera olika ”tekniker”, hon läser en del men framförallt träffar hon andra människor som ägnar sig åt ”läkandets konst” på olika sätt, hon prövar och övar. Jag har fått möjligheten att bli handledd av hennes mentor, Frances Carter, under ett av hennes besök här i Sverige. Frances Carter är utbildad i och utövar taoistisk och kinesisk medicin med särskild inriktning på kvinnors reproduktion.
I vilket fall, i en av de böcker jag fick låna av min unga vän, beskriver Andrew Weil om sitt möte med en kunnig osteopat som utövar just kraniosakral terapi. Boken heter ”Bli frisk av dig själv” (”Heal yourself ”).

Där skriver han att grunden för osteopatin är förståelsen för hur benens rörelse i kroppen påverkar allmäntillståndet och därmed immunförsvar och vår förmåga till självläkning. Sakrokranial (eller kraniosakral) behandling är såvitt jag förstår grundläggande inom osteopatin.
Men, när jag söker på de svenska nätplatserna så verkar den sakrokraniala behandlingen/terapin/pedagogiken vara skild från osteopatin.
Jag vet inte varför.

När jag talar med en av medlemmarna i det Kraniosakrala Terapeutförbundet, så berättar hon att terapin har utvecklats och numera, eller en riktning inom den, även innefattar blodkärlens och hjärtats aktivitet, den kallas biodynamisk sakral terapi.

Jag återkommer förmodligen längre fram i tiden om varför det som jag uppfattade som grunden i osteopatin, den sacrokraniala behandlingen är urskiljd från den.

Comment/Kommentera

