Att hitta en specifik bok, ”Svensk karriärlära av Stig Strömholm” i min egen bokhylla – en app för att hitta i mina bokhyllor.

1027 ord (words. No english verision) publ 2017 04 02

Den här boken har jag försökt hitta flera gånger. Jag har letat i mina bokhyllor. Min blick har nagelfarit titlarna, jag har dragit ut de namnlösa ryggsidorna, för att se om den gömt sig där samtidigt som jag försökt minnas om jag lånat ut den och i så fall till vem.
Det var en rätt liten bok, tunn, med en trappa på. Jag kunde inte riktigt minnas författaren – att han är professor idag, det kom jag på så småningom, men han är professor i ett annat ämne.
Ja, det var han som fick mig att förstå det där med krig. Alltså, gamla historiska krig. De där man läser om i skolan. Jag begrep aldrig hur de kunde hitta de där två kullarna med en liten dalgång emellan, där de skulle slåss, där slaget ägde rum. Det var ju noga att gömma sig för fienden, eller? Hur visste de att fienden låg där, bakom just den kullen? Dessutom så måste de ju ha vetat när de skulle slåss? Varför ligger de där bakom var sin kulle och trycker för att sedan göra en störtrusning fram? Hur visste de vilken morgon (det är alltid i gryningen) de skulle rusa fram? Varför skjuter ingen den som leder hären, generalen eller kungen? De verkar ju alltid ha klarat sig helskinnade. Den modellen av krigföring visas inte bara på film som återger gamla historiska slag – även mer sentida slag visas på samma sätt.

— Stig Strömholm var det han hette! Boken han skrev så att jag begrep, hette och heter fortfarande ”Fälten”. En mycket lättläst, intressant och även den, en rätt liten och tunn bok. Böckerna ska stå i alfabetisk ordning efter författarens namn i mina hyllor… ändå har jag inte hittat den, trots att jag letat minst tre gånger och lagt kanske mellan tre till fyra timmar på det.
Titeln på boken jag letar efter kan jag inte riktigt minnas, men den handlade om hur man gör karriär och den var full med mycket illustrativa, dråpliga och samtidigt skrämmande exempel. Det minns jag. Exemplet som var mest avskräckande var det om hur Sydamerikas utbildningsminister gjort karriär och varför han valde att sikta in sig på att bli just, utbildningsminister. Kanske att det var karriärologi (careerology) boken hette? Han hade i alla fall gett den ett namn som fick mig att tänka på det. Då när boken skrevs, då var det nog inte ett eget ämne? Idag skulle den nog hamna inom något HR fack (Human- Resources, personalhanteringsfack. Snart kan vi väl överge svenskan helt eller?) eller i någon maktstudie inom socialantropologin.
Det som gör att jag ännu en gång gör ett försök att hitta denna lilla bok är för att jag vill berätta om Mr Snutts karriär för min syster. Men jag har svårt för att minnas detaljerna, t.ex. att han heter Snutt.
Som ni förstår av det faktum att jag kan ange Snutt med namn, så hittade jag boken! Sterling G. Snutt!
Boken heter Svensk Karriärlära, är utgiven 1976 och jag hittade den bland samhälls- och företagsekonomer. En liten avdelning för sig där författarna står i alfabetisk ordning, men som sagt, för sig själva. Stig Strömholm inleder med att placera ämnet han skriver om bland de vetenskapliga grenarna och berättar om händelsen som gav ”Den moderna vetenskapliga karriärläran” (carreerology) en exakt födelsepunkt och plats:

”Vid ett högre seminarium i grupprelationsteori på socialpsykologiska institutet vid Everard Potschwitch College i Copper Lake City den 14 okt. 1954 omkr. kl. 14.30 lokal tid reste sig plötsligt seminarieledaren, Stanislaw W. Guggenpicker, Stanley J. Mix professor i grupprelationsteori, och utropade: ”I have got it”. Ingen tvekade om yttrandets andemening. I fyra timmar hade man diskuterat …”

Boken är skriven i en skämtsam ton, som nog är ett faktum som bör uppmärksammas, det innebär dock inte att hans exempel varken blir mindre dråpliga, skräckinjagande eller trovärdiga.

20170402_115802Att hitta i mina bokhyllor med hjälp av en sökmotor eller en applikation på datorn

I vilket fall, nu har jag en idé om hur jag ska kunna hitta ”den bok jag för tillfället söker” bland mina hyllmetrar (ca 40m), inspirerad av sökmotorns förmåga att hitta bland mina inlägg på min nätplats.
Tekniken finns nog, det gäller bara att plocka ihop det och kanske lite programmering.

Tänk om:

  • man skulle tagga varje bok så att en sensor i min mobil eller dator kan känna av den och lokalisera den? (frågan är förstås om platsen på boken blir exakt nog att stå intill en annan – men man borde få ett mindre område att leta inom i alla fall.
  • Sedan har man en liten karta över rummet med bokhyllorna i datorn/mobilen. Det innebär att hyllorna och därmed även rummet ska vara inlokaliserat i ett geografiskt system (liksom googles kartor eller eniros) så att det går att göra en platsangivelse. Som om man kunde zooma in riktigt nära i google. Det går kanske att använda google? Men, det bör nog vara höjder inlagda på något sätt – höjden kanske inte behöver visas, det kan räcka med en höjdangivelse med siffror. (Så man vet om det är hyllan högst upp eller längst ner.)
  • Taggen som sitter på boken ska åtminstone ha titel och namn på författaren ev. inklassat i ett ämne.

Taggningen av boken skulle kunna göras på två sätt eller att de kombineras:

  • Att jag som ägare gör det.
  • Att förlaget som ger ut boken gör det.
  • Till det eller kombinerat på något sätt att man gör det möjligt att hitta rätt tagg= dvs alla uppgifter om utgivning, volymer, sidor, titlar, utgivningsår etc… som utmärker var bok till vår stora nationella databas ”libris”?
  • I princip är det nog ISBN numret och DOI numret som skulle användas – då blir det rätt lätt för mig, om jag skulle tagga själv. Då skulle jag bara behöva skriva in ISBN nummer eller skriva in DOI identiteten och resten skulle ”uppdateras” från nationella databasen om man ligger uppkopplad på nätet. Eller varför inte vanliga streckkoder eller qrkoder.

Steget därefter är att låta alla privatpersoner koppla samman sina bibliotek i en stor databas och söka i varandras bokhyllor – men – det ska verkligen vara frivilligt och inte ett villkor för att få hjälp med att tagga sina böcker för att kunna hitta bland dem.

To find a specific book ”Swedish teaching of careerology by Stig Strömholm”, in my own bookshelves – an app to find a book in my bookshelves.

Comment/Kommentera

