Leta med ljus och lykta efter den rätta eller kyss grodan!

634 ord (words) 2017 01 31

Att vara fången i förväntningar och önskningar

Så länge vi inte förstår att den ”önskade anställde”, den rätte eller den rätta, skapas på arbetsplatsen, i mötet med chefer och kollegor, så kommer ”arbetsgivarna” att öda tid bland drösarna av alla ansökningar och förirra sig ut i drömmar och krav på de stackars tilltänkta människor som får det ”gyllene” tillfället att presentera sig på en anställningsintervju.

I andra sammanhang, i andra organisationer, stora som små, så skapas inte den stora förändringen av att lyckas dra till sig ”den perfekte” eller ”den perfekta”nya medarbetaren. Inte heller i en släkt, familj eller i ett äktenskap. Alla inblandade är med och formar situationen.
På en del arbetsplatser har människor utrymme att utvecklas på alla sätt och de gör det också. Det beror inte på att den som sökte hade ”de rätta kvalifikationerna” från början, vid anställningen. Med tanke på att Sverige har byggts upp av människor som från början endast hade en sexårig folkskola i bakgrunden, så tycker jag att de har klarat det rätt bra – utan särskilt avancerade formella utbildningar. Men kanske arbetsgivaren inte hade så höga krav på den som anställdes då? Kanske räckte det med att ”vilja” göra ett bra jobb – vadän det nu råkade bli?

Tanken om att det är ett orimligt önsketänkande som ligger bakom arbetsgivarnas skrik efter kvalificerad personal och gnäll över att de som söker har ”fel kompetens” har slagit mig eftersom jag samtidigt hör människor runt mig med tyst röst säga att det är väldigt svårt att få en fast anställning. De rösterna är förstås mer lågmälda eftersom de 1. redan blivit ratade några gånger 2. mer angelägna om att inte uttrycka någon kritik mot potentiell arbetsgivare. Då blir man inte så uppkäftig.

Senast idag hörde jag en kommentar (från en minister) om ”de arbetslösa” som har svårt att få jobb, men inte ett ord om arbetsgivarnas attityd. Däremot att man efter utbildning ska kunna garanteras jobb till det man är utbildad till. Alltså – vad menar hon? Ska man tvinga arbetsgivarna att anställa? Det låter inte så konstruktivt. Arbetsgivaren har ofta krav på sig att ha så lite ”kostnadsmassa” (=anställd personal) som möjligt. Det är knappast förenligt med ”att få ner arbetslösheten (= att anställa)”.
(Det är viktigt att skilja på arbete, att arbeta, inkomst och att vara anställd – det är inte samma sak.) Jag, ska inte utveckla det där för mycket men jag tycker att man ofta glömmer bort att det faktiskt är så att det är arbetsgivaren som väljer vem som ska anställas och att det enda en sökande till en anställning kan göra – är just att ställa sig till förfogande och erbjuda sin arbetsinsats.

Att jag kom att tänka på arbetsgivarnas orimliga önsketänkande kan också ha att göra med mina egna erfarenheter. På en av arbetsplatserna jag varit på skulle de organisera om för att få verksamheten att fungera bättre – inget ovanligt. En medarbetare, en av mellancheferna, erbjöd sig att göra ett förslag och han fick klartecken. När han rumsterade om i organisationen utgick han från vad människorna i företaget redan kunde och byggde den nya organisationen utfrån det. Det betydde att även de anställdas fritidssysselsättningar och specialintressen kunde bli intressanta tillskott till organisationens samlade kompetens. Efter ett par år revs det upp och skulle göras om (pga något, i mina öron, så urbota korkat argument, att jag inte tänker upprepa här) med följd att man istället sparkade och nyanställde och måste då förstås(?) nyanställa många fler.

Att få in nya influenser med nyanställningar är inte fel – det menar jag inte. Men att måla upp en bild av den tilltänkt anställda som ”Prinsen på den vita hästen” eller ”Räddaren i nöden” och ge sig ut och leta efter den – tror jag är både improduktivt och kostsamt. De enda som tjänar på det är väl rekryteringskonsulterna.

Nej, kyss grodan!

Comment/Kommentera

