Att spåra var maten kommer ifrån!

163 ord (words) 2017 01 27

Nyfångad småfisk

Nyfångad småfisk 2015 12 26

För mig är det avgörande för ”om” jag ska köpa just den frukten, konserven, oljan, mjölken eller osten eller vad det nu kan vara och även ”vilken” av dem, att den kommer från ”rätt” ställe, på ”rätt” sätt och framtagen på enligt vad jag bedömer ett sätt som gagnar oss alla.
Att göra det möjligt för mig som konsument att faktiskt få veta varifrån varan kommer underlättar mitt val väldigt mycket. Jag kan säga att jag iag väljer bort en del varor enbart på grund av att jag inte vet varifrån de kommer, särskilt mejeri och köttprodukter men även frukt och grönsaker. Hellre köper jag då inget alls.

Livsmedelsverket har skrivit den här informationen till livsmedelsföretagare. ”Spårbarhet”
Exempel på ett företag som nappat på att göra det möjligt för mig som kund att få veta varifrån varan kommer är Garant, via en märkning på deras tonfiskburkar går det att ”fiska” efter information genom att gå in på Pacificals länk och skriva in koden.

Comment/Kommentera

