”negativt tänkande” – ”vad” man tänker på eller ”hur” man tänker om det?

424 ord (words) 2017 01 23

Titeln på tvprogrammet får mig att sätta på det och börja lyssna – det kanske är det som är meningen. Att få uppmärksamhet, göra att jag lystrar och inte bara låter det passera? För i den inledande intervjun av Ida Hallgren, psykolog och doktorand i praktisk filosofi, hjärnan bakom lanseringen av den nya slogan ”negativt tänkande”, så framgår det att det inte alls handlar om att själva tänkandet ska vara negativt. Det verkar i alla fall inte vara så. Det som efter en stund in i intervjun klarnar, är att hon verkar avse att vi inte ska värja oss från eller undvika att tänka på det som är negativt, det som gör oss rädda och oroliga, det som är obehagligt. Men det är något helt annat än att ”tänka negativt”. Att tänka negativt betyder för mig hur jag tänker och inte vad jag tänker på!

Se där – ännu ett mycket tydligt exempel på sammanblandningen av hur och vad! I det här fallet en sammanblandning av sättet, det vill säga hur man tänker med det man tänker , det vill säga ”det negativa”, objektet. En skillnad José ideligen försökte få oss studenter att inse då det begav sig för mig under 1990-talet. Skilj mellan verbet och substantivet! Skilj mellan handlingen och objektet! Skilj mellan handlingen som skapar och det skapade objektet! – Tankens objekt är också skapat!

Jag hoppas att I. Hallgren som praktisk filosof inser skillnaden!

Posititvt tänkande eller negativt tänkande – sammanblandningen av hur vi ska tänka med det vi tänker skapar samma förvirring även om det är ”positvt”. En förvirring som, om nu Idas lansering  slår igenom, blir mer problematisk med ett negativt tänkande som norm än ett positivt. Att det blir ok att tanklöst gå omkring och sprida sina negativa känslor och fördomar om allt, det är värre än att, om än tanklöst, sprida positiva känslor och fördomar. Eftersom det i sin tur skapar mer rädslor och därmed känslo- och tankemässiga låsningar.

Helt klart behöver vi kunna tänka på saker som ger oss både positiva och negativa känslor och associationer – men sättet att tänka om dem behöver varken vara positivt eller negativt. (Det är i en sådan här diskussion vetenskapens begrepp (objektivitet, fakta) visar sig vara begränsande och missledande vilket är något jag skriver om i min triptyk Röda handskar.)

Jag stängde av innan programmets slut och hörde därför inte ev. motargument från Johan Norberg (skribent) och Martin Nyström (utövande musiker, journalist) och vet därför inte om Ida Hallgren ser det som jag – att det handlar om vad man tänker på.

Tvserien ”Idévärlden” sänds av svt 2017.

Comment/Kommentera

