Ulf Danielsson

166 ord(words) 2017 01 03

En tänkare som ibland syns i tvrutan/datorskärmen och som hitintills alltid gjort ett stort intryck på mig  genom sitt sätt att kunna argumentera, att kunna formulera sig och sist men inte minst, också genom innehållet i det han säger. Det kan bero på att jag åtminstone tror att jag förstår vad han säger och att jag tror mig förstå kan bero på att han är en fena på att använda sig av metaforiska förtätningar och metonymiska förskjutningar på ett mycket medvetet sätt. Läs mer om det här. Inlägget han gjort på sin blogg om ”Lussebak med nobelpris i fysik [2016]” är ett suveränt exempel på det.

Jag har inte läst något av honom ännu, men jag hoppas snart ta mig tid till det. Han är professor i teoretisk fysik vid Uppsala Universitet.
När jag sökte efter information om honom, i samband med att jag vill ha honom bland mina ”tänkare” här på min sida, så visar det sig att han har en blogg! >> Ulf Danielsson

En reaktion på ”Ulf Danielsson

  1. Ping: Hur relaterar formell logik till metonymiska förskjutningar och metaforiska förtätningar? – How does formal logic relate to metonymical transitions and metaphorical condensations? | skepnader

Comment/Kommentera

