Nyheterna ingen sett eller hört. Nyheterna vi inte vill se eller höra? News unseen, unheard. Unwanted?

250 ord (words. English version – could be better expressed. Yes.) 2016 12 26

Nyheterna ingen sett eller hört tidigare är vad det konstnärliga ögat förmår visa upp och göra oss medvetna om. Inte för att nyheterna inte finns där att se eller höra – utan för att det glider oss förbi.
Det glider förbi med min vilja att låta allt förbli som det alltid varit. Att jag får tillhöra de goda, de kloka, de som går den rätta vägen, de som säger de rätta sakerna, gör de rätta sakerna.
Vågar jag ifrågasätta det?
Jag bör ifrågasätta det!
Det konstnärliga ögats nyheter bör jag se och lyssna till.
De är en hjälp för mig på vägen mot att få tillhöra de goda någon gång, göra det jag säger klokare, det jag gör ”riktigare”.

The news no one seen or heard before are what the artistic eye are able to show and make us conscious of. Not that the news are not there to be seen or heard – but that they passes us unnoticed.
They passes us with my will to let everything stay as it always been. Allowing me to belong to the good, the wise, they who makes the right choices, says the right things, do the right things.
Do I dare question it?
I should question it!
The news from the artistic eye ought to be seen and listened to.
They are a help on the way making me, hopefully, to belong to the good ones sometime, make what I say wiser, make what I do better.

Comment/Kommentera

