Nyhetsförvrängningar – Vådan av pressade journalister

418 ord (words, no english version) 2016 11 23

”… ja, och då blir exporten lidande och då blir folk arbetslösa här, det är inte bra!”Det är ett litet resonemang jag fått höra inte bara en gång utan återkommande. Igår fick jag höra det igen och dessutom fick jag det levererat svart på vitt. Det är en ”enkel” logik. Får man inget sålt, inga pengar in, inget jobb. Jag var på författarkväll och citatet var taget från en intervju med en ”vanlig” människa. Ja, jag kunde känna igen det, jag har som sagt, också hört det – många gånger.

Det är bara det att exporten till just det här landet utgör en väldigt liten andel av Sveriges totala export och dessutom är den ”industri” det är frågan om inte beroende av just det här landet. Det vill säga att dra slutsatsen att en missad exportmöjlighet skulle leda till någon slags massarbetslöshet – det är inget annat än en vild spekulation  – men så kan det gå när ”nyhetsrapporterarna” inte har (hunnit?) kolla fakta och siffor utan istället ägnar sig åt spekulationer eller bjuder in parter och uppmuntrar dem att spekulera i framtiden. Istället för att faktiskt granska situationen som rapporteras.

Reportarnas kritiska hållning riktas i mitt tycke alltför ofta mot de intervjuades förmåga att bedöma olika eventuella konsekvenser som kan inträffa, istället för att kritiskt granska de fakta som finns för handen (t.ex. exportandel, typ av industri, ägarförhållanden och framförallt – förhandlingsläget (de partsintressen i vårt land som exporterar och partsintressena i det land exporten går till).
Jag tycker att det är ett riktigt stort problem!

Kanske är det så att de grävande journalisterna och reportarna, de som berättar vår samtidshistoria kommer att söka sig till andra arbetsfält och villkor? Villkor som gör att de har möjlighet att leverera kvalitet på sin rapportering som de själva kan vara nöjda och stolta över och samtidigt ge dem en inkomst? Kanske innebär det att vi i framtiden får leta efter ”nyhetsrapporteringen” på andra ställen?
Fast, den framtiden är väl egentligen redan här? För min skepsis till vad som sägs i nyhetsprogrammen är stor och för att veta hur något ”egentligen” ligger till – så är det ett evigt letande och bedömande av källor.

Så jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde lita på att de som har ”vårt” förtroende att stå i tv-rutan eller blir bedömda som seriösa och kunniga nog att skriva i en tidning är så sanningsenliga de bara kan i det de säger och skriver och att de faktiskt får både tid och resurser att ta reda fakta (det som är gjort, sagt och skrivet).

Comment/Kommentera

