Stig Strömholm

473 ord (words. No english version) skrivet 2016 09 16

Under historielektionerna i skolan undrade jag alltid över hur alla slag gick till, och varför de gick till på det sätt som ofta beskrevs. Hur kunde de som slogs motiveras att ingå i ett slagsmål med nästan säker dödlig utgång? Att möta ”fienden” öga mot öga med avsikt att döda! Men framförallt var det alla praktiska ”detaljer” som vållade mig huvudbry och fick mig att tappa koncentration på att minnas exakta årtal och namn på kungar som så att säga ”beställde” dem, ja de stora slagsmålen.
Hur hittade de olika härarna varandra? De hade inte telefon för att hålla varandra underrättade. Hade de karta? Hur visste ”fienden” var de skulle mötas?
Varför just den kullen? Varför ligger man och väntar för att anfalla i gryningen? Hade man träffats innan för att komma överens? Varför rusade alla mot varandra så fort de kunde? Varför dödade man inte härföraren först?
Det var först när jag läste Stig Strömholms roman ”Fälten” som jag förstod hur det gick till. Det var först då jag förstod logiken bakom att t.ex. ligga och vänta.
Vem Stig Strömholm var då, visste jag inte och inte heller vet jag riktigt vad det var som fick mig att plocka upp hans roman från bokhandelns hylla och sedan gå till disken och köpa den.
Det står inte mycket på dess baksida om vad den handlar om, förutom att den kan erbjuda överraskningar och att den är, för att citera omdömet på baksidan av boken, ”en ren litterär njutning”. Då var jag inte särskilt intresserad av historia i sig. De klassiska grekiska myterna och den föreställningsvärlden däremot intresserade mig redan då – men romarna…

Romanen ”Fälten”, del två i en trilogoi är skriven 1977, av Stig Strömholm. Utgiven i Stockholm på Bokförlaget PAN/Norstedts och har ISBN 91-1-781671-8

I skrivande stund finns de tre ex att köpa på >> bokbörsen
>> Fler av S. Strömholms böcker finns på bokus

I googlandets värld kan jag idag ta reda på att Stig Strömholm (1931-) är knuten till Uppsala Universitet och på deras webbplats kan man läsa att S. Strömholm är Professor emer. i civilrätt med internationell privaträtt, 82 vid Juridiska institutionen.
S. Strömholms akademiska meriter är följande: JD, Dr.jur, FDhc, FK, f.d. prof. i allmän rättslära 69
(Vilket sammanträffande, S. Strömholm fyller år just idag, när jag kom att tänka på hans roman!
En liten fundering angående bakomliggande attityder som visar sig i språket: På ett universitet är man väl inte anställd? Vaktmästaren kanske kan vara det, men inte forskarna, lärarna och studenterna – eller?)

Det känns bra att författaren har bakgrund i att ha studerat juridik så grundligt. (Vår svenska lag grundar sig i romersk rätt om nu någon råkar ha missat det.), romanen få då i mina öron en större tyngd och en känsla av att jag kan lita på att det finns en historisk korrekthet i den.

Comment/Kommentera

