Alf Henrikson (1905-1995)

267 ord (words. No english version) skrivet 2016 09 16

Med anledning av min snabba resumé över vem och vilka som haft makten över utbildningen i västeuropa under de senaste dryga 2000 åren, så funderade jag över när romarna övertog det antika Hellas gudar och deras myter. När blev Olympens Zeus den latinske Jupiter,  Afrodite Venus, Herakles Hercules, Eros Amor? Jag googlar på nätet, och hittar en referens till Alf Henriksons sammanfattning av hela det klassiska kulturarvet från Hellas och Rom.

Ja, den där har jag ju stående i min bokhylla! Att jag inte tänkte på den. Först suckar jag lite över mig själv, över min lathet att hellre googla än att se vad jag har i mina bokhyllor. Dessutom, jag har ju faktiskt läst den där någon gång för längesedan. Men det är klart, även om jag har många av de källor jag behöver i bokform i min egen bokhylla, så är det inte alltid så lätt att minnas vem som skrev vad, när man vill hitta något specifikt. Då är det bra med nätets sökmotorer. Av samma anledning som jag har lagt mitt material på nätet, kan jag använda sökmotorerna på nätet för att hitta i mina egna bokhyllor. Snart hittar jag sidorna där det står. Med början på sidan 217.

I vilket fall, ”Antikens historier” är liksom Stig Strömholms ”Fälten” en lite skatt. Illustrationerna till texten är livliga och fina små krokier av Håkan Bonds.

Utgiven av Bonniers förlag som pocket 1983.  Själva texten är skriven 1958 då den också gavs ut första gången. ISBN 91-0-047054-6.

Alf Henrikson, författare och poet med stort intresse för de latinska språken.

länk till >> Alf Henrikson sällskapet

 

Comment/Kommentera

