Rudolph Arnheim (1904-2007)

206 ord (0 words. No english version yet) 2016 08 03

När det gäller uppdelandet av själva konstobjektet och hur vi uppfattar dess delar i generell mening det vill säga den inre (ofta rumsliga men inte endast rumsliga) bild vi skapar, så måste jag nämna Rudolf Arnheim och hans bok ”Art and visual perception” (på svenska blir det ungefär Konst och visuell perception). I den har han samlat beskrivningar, redogörelser, experiment, undersökningar, referenser till de gemensamma drag vi människor har i vårt sätt att se och framförallt uppfatta, i meningen organisera, våra visuella intryck så de blir begripliga för oss. Gemensamma drag som är kopplat till våra begränsningar som människor, vår fysiologi. Det han tar upp brukar gå under benämningen gestaltlagarna. De är mycket användbara. Men för att vara tydlig, och R. Arnheim ger också intryck av att vara tydlig på den punkten: det går inte att ”skapa” en bild eller se meningen med en bild med hjälp av gestaltlagarna – det skulle bli en intellektuell efterkonstruktion. Däremot kan det vara en hjälp under tiden jag målar eller planerar. Det är när jag sitter med min målning eller ritning framför mig, efter att jag skissat ner min idé och funderar på om jag kunde göra något bättre, tydligare, otydligare, lyfta fram, tona bort. Jag återkommer till det under rubriken ”Upplevandet av konst och tänkandet”.

  •  ”Art and visual perception” (på svenska blir det ungefär Konst och visuell perception)
    University of California Press
    Paperback, 518 pages
    ISBN: 9780520243835
    November 2004
  • Visual Thinking
Comment/Kommentera

