Strålning mot cancer, lymfans funktion och biverkningar av läkemedlets hjälpingredienser i

1386 ord (0 words. No english version) Inlägg påbörjat 2015 10,

uppdaterat 2017 07 12

En månad efter cytostatikakurerna började jag få strålningsbehandling. Samtidigt skulle jag börja med medicinen Letrozol, som hämmar min egen kropps produktion av det kvinnliga könshormonet östrogen. (Enligt min läkare så är den tumörtyp jag hade (har) gynnad av östrogen) Strålningsområdet, dess längd och dos anpassas individuellt, vilket jag beskriver lite i inlägget ”Praktiskt om behandlingsresor …”. Efter behandlingen är det strålade området känsligt för ytterligare strålning, det vill säga – sol. Så man blir rekommenderad att inte sola eftersom huden är känslig.

Under strålningen blir man också rekommenderad att stryka på det strålade området med kortisonsalva för att mildra rodnaden och svedan som uppstår som bieffekt – det är ju trots allt strålning, intensiv strålning och det blir en brännskada. Det är själva poängen – att ”stråla sönder” cellerna. Nu använde jag inte kortisonsalvan eftersom jag är mer skeptisk till att öka stresshormonet kortison i kroppen än till att jag får en ”svår” solbränna.

Ca två månader senare, under en av sommarens hetaste sommardagar och i gassande sol, skyfflar jag ogräs från grusgångarna. Det är bråttom. Vi ska täcka av dem med grus, äntligen. Nu skyfflar jag bland stora stenar och hård lera i pinnmon som gångarna består av. Jag bär heltäckande kläder, svart, långärmad tröja med rundringning, tjocka skor och kraftiga svarta arbetsbyxor, håret är på väg ut, men det täcker inte helt än. Ca en vecka innan har jag också bytt till ett annat märke på min medicin. Från Accord till Actavis – apotekaren insisterade på att det var samma sak och vägrade ge mig den jag börjat med. Den nya sorten var billigare.

På kvällen värker det i mina svullna armar och svullanden vill inte gå ner. Tredje natten värker det så jag vaknar av mina svullna armar. Jag funderar på vad det kan bero på. När jag ser mig i spegeln är det rätt uppenbart, hela kroppen är täckt av små röda strimmor. Jag ser ut som en av de där schematiska bilderna över hur lymfan strömmar genom kroppen. Istället för en schematisk bild kunde man tagit ett foto av mig. Det är inte bara armarna. Bålen, och benen är också täckta.
Jag letar på nätet om lymfans funktion och om den kan ha blivit skadad på något sätt. Det jag läser om skador på lymfan, på webbplatsen 1177, är nedslående – att den inte går att läka. Men informationen på de olika sidorna är inte fullständigt förklarande och inte heller helt överensstämmande med varandra.
Ja, jag hade också ont i halsen, men det var inte så besvärande och jag satte det inte i samband med strålningen och lymfan med en gång – det har jag förstått först senare.

Lymfkörtlarna

Det som framgår med tydlighet när jag läser är att mycket av lymfkörtlarna sitter runt halsen och intill hjärtat. Den plats jag blivit strålad. Jag kommer ihåg att under slutet av strålningen fick jag ont i halsen och lite problem med att svälja om jag svalde för stora tuggor och för fort. Jag noterade också att jag fick ett litet rött märke, som ett brännmärke med en väldigt distinkt form på bröstet och jag såg en annan kvinna som strålade sig med samma röda märke på samma ställe. Jag tänkte att vi kanske ligger i samma strålningsmaskin och att den läcker strålning på samma sätt – det är osannolikt att vi strålades med exakt samma form på området i övrigt – då den är väldigt individuellt anpassad.
Det området på min kropp, hals och nacke, har varit helt exponerat för solen medan jag stått och skyfflat. Så efter att ha läst att det är där en stor del av lymfkörtlarna sitter och att jag misstänker att det är de som är involverade i problemet med svullnaden och även det halsonda så börjar jag att bära scarves eller höga polotröjor och undviker solen. Svullnaden går ner något, men blir inte helt bra.

Kroppsarbete

Jag vet att jag kan bli svullen i kroppen de första dagarna när jag höjer nivån på fysisk ansträngning så jag låter bli skyfflandet, svullnaden går ner men är efter två veckor, fortfarande mycket besvärande. Vid det laget har jag börjat misstänka att det nya märket (activia) på medicinen (letrozol) inte var så likvärdigt det förra (accord) som apotekaren påstått.

Biverkningar av medicinens hjälpämnen

Jag försöker ta reda på om de olika fabrikaten kanske skiljer sig åt på något sätt och hittar till slut ett examensarbete gjort av Olof Nyman på Linnéuniversitetet, Institutionen Kemi och Biomedicin. Huvudområde: Farmaci, Grundnivå
Nr: 2014:F12

> ”Är generiska bröstcancerläkemedel likvärdiga ur alla kliniskt betydelsefulla aspekter?
> för att hämta uppsatsen

Där står många intressanta saker. Det utdrag ur examensarbetet som är aktuellt för mig är det om Femar och Letrozol på sidan 21:

Excipienter i original- och generiska letrozoltabletter

Tabell VI visar hjälpämnen i originalpreparatet Femar och i generiska letrozoltabletter.
Tabell VI. Innehållsämnen* förutom Letrozol i originalpreparatet Femar samt i de olika generiska preparaten (12).

skarmklipp-letrozol-och-femar-jmfr-innehall

Vad femar har med letrozol att göra tog jag närmare reda på genom ”synonym och generika listan” som västragötalandsregionen använde 2013. Nu verkar den inte längre finnas tillgänlig på deras webbplats. Använder jag samma söksträng >>www.vgregion.se/vardgivarstod/generika på vgregions webbplats så hamnar jag på sahlgrenskas webbplats och där hittar jag söksträngen som en källref. i slutet på inlägget >>  https://www2.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/4/Verksamhetsomraden/Laboratoriemedicin/Klinisk-mikrobiologi/Utbildning/Antibiotika/.
men den leder inte till generika och synonmlistan utan till en sida med bland annat ”REKlistan”(Rekommenderade läkemedel i Västra Götalandsregionen). Här är därför ett utdrag från den del av listan  som är aktuell i mitt fall (jag är ordinerad letrozol i fem år) sid 51:
”GENERIKA- OCH SYNONYMLISTA

PREPARAT/SUBSTANS     BEREDNINGSFORM     VALD PRODUKT     UTBYTBAR PRODUKT

letrozol                              tabletter                        Letrozol Sandoz       Femar”

I vilket fall: Activia och Accord är inte exakt likadana som framgår av examensarbetet ovan. Efter en del besvär (och mycket tid) fick jag bytt tillbaka till Accord som jag hade från början och svullnaden gick ner. (Apotekaren på Lloyds apotek vägrade att ge mig något annat eftersom läkaren inte kryssat i det i receptet, så efter lite letande pga alla privata apotek som numera finns hittade jag till Apoteket och då var det inga problem längre.) Jag gick till ett annat apotek där de har och inte ifrågasätter att jag vill ha letrozol av märket Accord.

Sedan frågade jag under nästa läkarbesök, en ung läkare som knappt kunde svenska och inte heller engelska så särskilt bra, om man inte kan testa de olika läkemedlen för att se vilket som ger minst biverkningar. Hon menade att det skulle vara oetiskt. Underligt svar enligt min mening då vi alla är försökspersoner ändå men då låsta till apotekarens ”omdöme”.

Då mitt recept gick ut och det skulle förnyas, så var det samma problem igen och jag ringde och frågade varför inte den rutan var ikryssad- sjuksköterskan på kirurgen (Dalarnas lasarett) svarade att det är för att spara på skattebetalarnas pengar – det hoppades hon att jag skulle förstå.
Om jag får betala extra – ja, ok då. Men det skulle vara bra att veta var man kan köpa sin medicin isåfall och inte behöva springa runt och leta, inte bara efter var den finns, utan också efter en apotekare som är villig att både ta hem och sälja den.
Men det är ju så – det är stora ekonomiska intressen som står på spel – inte bara skattebetalarnas, landstingets, de privata apotekens, den privata vårdens utan framförallt medicintillverkarnas. Till det kommer förstås prestige och rykte som kan stå mer och mindre på spel och betyda olika mycket för olika individer som arbetar där såväl som för ansvarigas uppfattning om vikten av företagens image… Det ska jag inte fördjupa mig i här. Men det är jag som patient – föremålet och motivet för penning- och prestigekarusellen som får ta konsekvenserna… så det är inte underligt om man tänker till lite.

Vi kom att prata om vad en cytostatikakur kostar när jag kom in för att ta en del av den och det visade sig att mina värden var för låga för att ta emot den. Sköterskan fick konstatera att den hinner bli för gammal och att hon får så att säga ”hälla ut” den. En cytostatika kurer för bröstcancer är ändå relativt billig jämfört med en kur mot hudcancer som kostar ca en halvmiljon….det kommenterade hon med att ”det är inte så kul att få stå och hälla ut”. (Självklart häller de inte ut det inte det vanliga kommunala avloppet!)

Är det verkligen lymfan som blivit skadad strålningen?

Under en resa till Norge, så råkar jag exponera nacken för solen en het sensommardag. På kvällen funderade jag på om jag höll på att bli förkyld eftersom jag hade ont i halsen. Men så kom jag på att jag hade exponerat nacken dagen innan. Jag tog på mig en scarves och halsen blev bra. Ja, jag hade inte bara svullna armar de där heta dagarna när jag stod och skyfflade, även om det var mest besvärande, jag fick också ont i halsen!

Comment/Kommentera

