Kunskap förstått som ett uttryck för skapande.

2016 07 19 123 ord/ 0 words (No english translation)

Flåms2 2000 DSCN1544 (3) 780 KbI efterdyningarna av ”Högljudd bildkonst” …

Intuitionen, jaget och viljan.

Om man förstår att begreppsbildningen försiggår innan jag kan bli riktigt medveten. I det där fältet där viljan och riktningen finns i det jag söker mig mot – där vinner jag ”kunskapen”. Den tar form där och hittar så småningom sitt uttryck i ord, i bild – det jag kan manifestera.

Det är där någonstans i det ännu ofödda som jaget finns och driver på tillsammans med viljan. Det som skapar iden om detta ännu icke formade är jagets förmåga att snappa upp det intuitiva, att kunna känna igen något i det. Något som inte ger ro. Något som glänste till. Med viljan söker jag – genom att luta mig tillbaka,oseende och frånvarande – så kommer det till mig.

Comment/Kommentera

