Vad som fordras av globala företags ledningar för mänsklighetens överlevnad!

536 ord 2016 05 01

Hur ska man få globala företag att utöva sina verksamheter så de bidrar till ett samhälle där vi alla människor kan leva väl, i fred med både den miljö och natur vår överlevnad beror av och även i fred med varandra? Vilken jättefråga! Eller hur? Jag tror jag vet hur man kan ta ett steg dithän i alla fall.

Jag är egenföretagare själv och blir i egenskap av det inbjuden till skatteträffar som anordnas av det företag min revisor arbetar på.
Det är ju så att en bra revisor ser till att jag får behålla så mycket av mina pengar som möjligt samtidigt som jag håller mig inom lagens gränser. Det är ju definitionen på att vara en bra revisor och de som lyckas bäst med det blir förmodligen mest anlitade.

När jag startade företaget så fick jag också skriva på en försäkran till skattemyndigheten (som det hette då) om att mitt mål med min verksamhet var att tjäna pengar.

Om jag nu istället haft ett globalt företag, då hade jag, anställt människor för att göra olika uppgifter, bland annat ekonomer. Alltså inte några revisorer i formell mening, utan ekonomer med liknande utbildning och erfarenhet. Revisorer ska vara utomstående och stå fria från företaget. (Fast de är ju beroende av att bli anlitade?)

I vilket fall, ekonomer och revisorer har ett stort inflytande på ett företags verksamhet och följaktligen så arbetar alla anställda mot att så sker, om ett företag har som mål att ”tjäna pengar”, annars gör de ju inte ett bra jobb. De vill ju inte bli avskedade. Det transatlantiska fulhandelsavtalet TTIP som är under förhandling 2016 kommer om det går igenom att sätta ännu mer kraft och hot mot någon som inom ett företag skulle kunna ha invändningar mot målet ”att tjäna pengar”.

Men om det nu var så, att jag när jag skrev på den där försäkran om mina mål istället hade varit en försäkran om att utöva verksamheten, det vill säga det jag gör i firman, så väl som möjligt och kanske till och med ”med mänsklighetens bästa” för ögonen, och att ”tjänandet av pengar” istället fanns med enbart som en förutsättning och som ett sätt att mäta det jag gör. Då blir det annorlunda för mina anställda också, även för ekonomerna och revisorerna.

Om man har en liten verksamhet som jag, med nära i beslutsgångarna, så är det enklare att skifta fokus.

Ett stort företag, ett multinationellt globalt företag, är det svårare för. De anställda, kunder, alla är intrimmade på att företagandet går ut på att tjäna pengar. Är man dessutom aktienoterad blir det ännu svårare med åtaganden och förväntningar från både banker och aktieägare.

Det svåra med att skifta fokus för anställda i ett globalt företag, är att med trygghet kunna ägna sig åt att utveckla verksamheten väl även när det innebär att mindre pengar tjänas. Att kunna låta ett väl utövande väga tyngre än det monetära, kassaflödet, utdelning på aktier …

Om det inte finns en tydlig ledning, om det finns karriärhungriga anställda som utnyttjar oklarheter till sin egen fördel i en organisation, så är det få som är modiga nog att sätta sitt levebröd, sitt jobb och sin eventuella karriär på spel, även om det handlar om mänsklighetens överlevnad.

Comment/Kommentera

