Att hamna och att råka … en komplettering till Maja Aases spaning ”Våga vägra luddet” i P1 fredag 22 april 2016

ord 327 2016 04 23 (no english version)

Användandet av uttrycken ”att hamna” och ”att råka” visar på en insikt om att framtiden inte kan förutses. Jag har inte kontroll över alla de situationer jag ”hamnar” i. Jag har inte heller kontroll över hur andra människor reagerar på det jag gör och säger. Jag kan ha kontroll över det jag gör (det bygger vår lagstiftning på) men inte över hur det kan uppfattas. Jag kan också missuppfatta det som händer runt mig. Till exempel kan jag ha förväntningar när jag kliver på bussen om var jag kommer ”att hamna” men jag kan inte med säkerhet veta. Även om sannolikheten är hög att jag ”hamnar” där jag tänkt mig. För något kan hända på vägen och jag kan ”råka” kliva av någon annanstans.
Jag har inte heller kontroll över hur det jag skriver här kommer att uppfattas av den som läser det. Det jag skriver kan ”hamna” fel, olyckligt eller rätt beroende på läsaren.
Spaningen ville inte släppa sitt grepp om mig och någon dag senare kom jag att tänka på att kanske – och det är en hoppfull tanke – visar vårt flitiga språkbruk av denna typ av uttryck på att vi i allmänhet inte förväntar oss att de människor vi möter, tänker, tycker och följaktligen agerar precis som vi själva och inte heller hur framtida händelser kan utveckla sig. Det blir helt enkelt inte riktigt som vi tänkt oss.
Det hoppfulla i detta är att det visar på just en mångfald av sätt att se på världen och en insikt om att mycket kan göras på olika sätt eller samma sätt och med olika resultat. Så som det väl ska vara i en demokrati?
Att språkbruket kan missbrukas, som när en viss för närvarande känd bankledningen försöker förklara sitt missbruk av sin maktställning, och tona ner sitt ansvar i den uppkomna situationen, är en annan sak. Hoppas jag i alla fall. Det skulle vara intressant att veta i vilka situationer användandet av ”att hamna” och ”att råka” väcker frågetecken hos de svenskstuderande nykomlingarna till Sverige.

Comment/Kommentera

