Kalk, calcium

652 ord/ words (no english version) 2016 03 02

flagga svenskKalk är något man som cancerpatient blir rekommenderad att äta och får utskrivet på recept. Cancermedicinen Letrozol innebär att skelettet urkalkas och därför får man skelettstärkande injektioner (infusioner) med Zometa (1) och till det kalktabletter att inta. Det är, enkelt uttryckt, för att Zometakuren ska ha något kalk att lagra in i skelettet. En av onkologerna (cancerläkarna) berättade att överlevnadsgraden hos de som får Zometabehandling är statistiskt sett högre  än de som  inte får det och man har ingen förklaring på varför. Att läkarna tycker att det räcker med ett statistiskt samband för att rekommendera det, är jag glad för.
Ja, jag äter gärna kalktabletter. Nu finns det ju flera sorter och klasser och den sort läkaren skrev ut innehöll aspartam.(Calcium-Sandoz) Det vill jag inte äta, särskilt inte som cancerpatient.  Eftersom bland annat sannolikheten för att utveckla en cancertumör ökar om mutationer vid dna-replikeringen (=kopieringen) uppstår med alltför tätt tidsintervall, vill jag försöka göra mitt bästa för att öka förutsättningarna för att replikeringen av mina dna-strängar blir så god som möjligt och  därför undvika allt som eventuellt kan störa den.(1) >> Jag har en länk till nobelpristagarna i kemi som fick priset för att ha forskat på detta på min länksida – men jag lägger en här också.
Så, först hörde jag på apoteket om de kunde hjälpa mig, men de hittade inget likvärdigt alternativ utan sötningsmedel. (Vad nu sötningsmedel ska vara bra för, jag tuggar dem inte som godis precis och att det söta skulle hjälpa till på något annat sätt än att smaka gott, verkar inte troligt? )
Så, det var bara ut och leta information igen.
Till slut har jag fastnat för >> Kalcipos om den är ”bättre” i meningen att den ger mindre biverkningar, vet jag inte.

Länkarna om Zometa får mig att undra om min triggertumme som jag fått och stelheten i händerna kan ha att göra med Zometa infusionerna jag fått och Letrozoltabletterna som jag äter?

Texten nedan om olika former av kalk, är hämtad från http://www.bubblebox.se/sv/artiklar/alg-borjes-kalktabletter-1000-tabletter-.html (Länken är flyttad men ligger troligen kvar på deras sida någonstans.)
Jag kan inte gå i god för att informationen stämmer. Det ska jag kolla upp ”se´n”.

  1. Här är två länkar som beskriver närmare vad Zometa är för något, till vilka det ges och varför, det vill säga, något om hur det fungerar.
    >> Carina Cardemils forskningsrapport om ”Bisfosfonatinducerad osteonekros i käke: förekomst av benbildning, benresorption och inflammation (klinisk pilotstudie, RT-PCR).” Klar i januari 2016.
    >> en artikel ur Läkemedelsverkets tidning. Observera att den är från november 2005 (årgång 16 nummer 6). ”Bisfosfonater och osteonekros i käken”

Beredningsformer

Kalcium i dolomitform är mycket svårsmält. Endast några få procent av det totala intaget kan tillgodogöras och absorberas via ämnesomsättningen. Kroppens upptagningsförmåga av aminosyrekelaterad kalcium är hela 70–90 procent och således vida överlägsen den föregående formen. Mikrokristallin hydroxyapatit, citrat och glycinat är också utmärkta former av kalcium.
Benmjöl innehåller fosfor, och de flesta som är i behov av ett kalciumtillskott är betjänta av att förbättra kalcium/fosforförhållandet. Detta syfte motverkas av benmjöl och av kalciumfosfatformen. Man hittar också ofta tungmetaller i dolomit och benmjölstillskott.
Kalciumkarbonat är den billigaste källan och den mest alkaliska, men kalciumkarbonat är svår att ta upp för personer med nedsatt produktion av saltsyra. Denna form bör intas tillsammans med citronvatten eller/och saltsyratabletter. Många former av billiga kalciumtillskott har visat sig innehålla tungmetaller. Ostronskal och benmjöl innehåller ofta bly.
Korallkalk är en mycket basbildande form av kalk som kommer från havet. Kalciumcitrat är en av de allra bästa formerna av kalcium. Aminosyrabundet kalcium, kalcium EAP2, kalciumlaktat, kalciumglukonat, kalciumglycinat, kalciumcitrat, kalciummalat, kalciumfumerat, kalciumaspartat och mikrokristallin hydroxyapatit är lättare att ta upp men är dyrare former av kalciumtillskott. De omvandlas snabbare och lättare till jonformen. Hydroxyapatit innehåller dessutom levande enzymer, aminosyror, kollagen och mineral för ett överlägset kalciumtillskott för skelettuppbyggnad.
Det är bäst att inta kalciumtillskott flera gånger i samband med måltiderna, inta helst största dosen varje kväll före sängdags. Man förlorar mest kalcium när man sover. Upptag av kalk verkar vara något bättre mellan målen och nattetid. Inta gärna 2–3 tabletter eller kapslar kalcium-magnesiumtabletter före sängdags samt 1–2 st. på morgonen.
Dessutom kan ett kalciumtillskott ha en positiv och lugnande effekt på sömnen. Vissa kalciumtillskott kan i höga doser ge förstoppning. Detta kan undvikas genom att byta form eller inta en magnesium/kalciumkombination.
Ett bra kalciumtillskott bör innehålla halva eller lika mängder magnesium som kalcium.
Kom ihåg att mängden elemental kalcium är den avgörande mängden och inte kalciumsalter.
När kalcium är kelaterat det lättare för kroppen att absorbera det.

Nyckelorgan
Nerver, skelett (ben), tänder, hår, njurar, muskler, hjärta, tjocktarm.

Absorptionsbefrämjande ämnen
Vitaminer: A, C, D, F. Mineral: Mg, Mn, P, Zn, Fe.

Synergister
Mineral: Mg, P, Cu, Na, K, Se.

Antagonister
Vitaminer: A, B1, B6, B3, C, E, Mineral: Mg, P, Na, Pb, K, Zn, Fe, Mn, Cd.

Alg-Börjes kalktabletter 1000 tabletter

Består av aminosyrekelaterad kalcium och fosfor med vitamin D-3. En organisk bunden (kelaterad) kalk ger fullständig tarm resorbition (upptagning). Bör ätas tillsammans med algtabletter, carrageen eller algmjölet.
Varje kalk tablett innehåller:
80 mg kalcium, 50 mg fosfor samt 50 IE vitamin D-3.

Comment/Kommentera

