Praktiskt om behandlingsresor från Falun för strålning i Gävle

417 ord/ 2015 03

flagga svenskDalarna

Resor med Dalatrafiks bussar: visa upp kallelsen på bussen
För info och bokningar ring 0771– 44 0000
Upplysning om ersättning kontakta sjukreseenheten i Borlänge: 0243-62590
55 km –enkel resa gräns för bilersättning (till tågstation)
Pendlarkort plus för tåg inkluderar stadsbuss i Gävle. Ev. kort Dalatrafik i annat fall ersättning för utlägg vid uppvisande av busskvitton.

Gävleborg

Information om resor med X-trafik 0771—910 109
Upplysning om sjukresor 0771 650 101
Beställning bokning av sjukresebuss 0771-650 101
Detta var vad som gällde 2015 när jag strålades.

Hur tar jag mig till Gävle och sjukhuset och hur lång tid tar det?

Själva strålningsbehandlingen går fort eftersom maskinen programmeras att automatiskt inta vissa lägen. Det är första besöket som tar tid eftersom jag ska förberedas genom att få tre referenspunkter tatuerade på mig, sedan är det maskinen som ska ställas in, strålningsområdets storlek, vinkling och strålningsstyrka och längd.
Dessutom ska jag informeras, skrivas in och lite annat och till det kommer att jag inte visste hur långt det var till sjukhuset från station, exakt var det låg eller hur man kunde gå dit och inte heller hur tågen gick och från vilka spår. Det första besöket tog verkligen hela dagen.

När jag väl klurat ut hur tågen går och fått klart för mig att personalen på strålningsavdelningen tar stor hänsyn till att jag inte ska behöva lägga hela dagen på att vänta och resa så gick det rätt smidigt. Även om fem timmar för fem till tio minuters behandling låter mycket.
Tåget som gick 07.27 på morgonen och som vände tillbaka från Gävle 10.20 kunde jag ofta hinna med. (Tågets tider passade bättre än bussarna!) Då var jag tillbaka i Falun 11.30 och sedan en halvtimma senare var jag hemma. Det var det enda tåget under dagen som hade en så, för mig, bra timing. Det förutsätter att jag har bil att åka med till stationen i Falun. Cykla, nja, det är kallt, tar längre tid och så pigg är jag inte.
När jag klivit av tåget tjugo i nio i Gävle tog det mellan 25– 30 minuter att i rask takt gå från stationen till sjukhuset. Personalen brukade kunna klämma in mig även om jag egentligen hade en annan behandlingstid.
Ibland gick det ändå inte, det får man ju vara beredd på, och eftersom tågen går med ca två timmars mellanrum så kunde det hända att jag fick vänta de där extra två timmarna innan nästa tåg. Då var jag hemma vid fyra tiden istället för klockan 12. Det innebär i princip åtta timmars resor och väntan för en strålbehandling som tar mellan fem till tio minuter.

En reaktion på ”Praktiskt om behandlingsresor från Falun för strålning i Gävle

  1. Ping: Strålning mot cancer, lymfans funktion och biverkningar av läkemedlets hjälpingredienser i | skepnader

Comment/Kommentera

