Vad ska jag göra åt mina små besvär, cancer, reumatism, etc… för att uppnå hälsa?

1075 ord/ words (no english version) 2016 01 27, 10 23

flagga svenskEtt par år innan jag fick cancer fick jag bältros (vilket tyder på ett lågt immunförsvar) jag råkade även ut för en märklig trötthet (vilket kan ha med sköldkörtel och klimakteriet att göra, dvs hormonrubbningar), jag hade börjat få besvär med ömhet under fötterna och i ena tåleden. (Inte värre än att jag kunde gå i högklackat.)
Under cytostatika och strålningsbehandlingen får man vissa besvär eftersom cytostatikan dödar celler som nybildas snabbt – det är själva poängen. De sorterna jag fick verkar på lite olika sätt. Eftersom mycket av de celler som dödas sitter just i tarmen – så behöver tarmfloran skötas om. Jag försökte i alla fall göra det och min mage skötte sig rätt bra, det gick att korrigera problem med hjälp av kosten – vilket jag tror påverkade mitt allmäntillstånd.
(Enligt läkarna så skulle det inte spela någon roll vad jag åt för att kunna påverka något. Det är bra att de inte ger ut några generella riktlinjer, bara av den anledningen att det är lätt att som patient bli ”besatt” av saker som man kan få för sig ska hjälpa och på så sätt öka stressen. (Den är ju viktig att få bort!) Men, att kost inte påverkar är nog inte helt sant. Men, den enskilde läkaren vet förmodligen för lite för att kunna ge patienter kostråd då de troligen behöver skräddarsys för var patient)

Efter den ”kuren” behöver man rehabilitera sig. Hjärncellerna har jag försökt ”träna upp” igen (celler och kopplingar?) liksom kroppens övriga celler och att då ge ”dem mat” till att bygga nya celler och att även stärka både själva ”immunsystemet” (vad det nu egentligen är?) och de bakterier i magen som producerar både vitaminer och hormoner som behövs. Ja, det jag kan komma på som kan hjälpa till i uppbyggnaden av min kropp igen (vilket inkluderar hjärnan). T.ex. så repareras de ”felaktiga” cellerna medan man sover och det som inte hör hemma i kroppen rensas ut. Att sova är viktigt.
Det är också viktigt att inte vara stressad för att få ner kroppsegna kortisolet, bland annat för att det höjer blodsockernivåerna.

Sedan fick jag besvär pga cytostatika- och strålningsbehandlingen samt biverkan av cancermedicinen, I mitt fall har jag haft problem med lymfan och nu har jag även en trigger tumme. Dock slemkörtelinflammationen som flammade upp ca tre månader innan jag fick cancertumören, har läkt ut, det finns inga spår kvar av den. (Ca 1 1/2 år efter och drygt ett år efter jag lade om och började experimentera med kosten.) Nu ett år efter operationen kan jag nästan gå i högklackat igen, dock inte helt utan smärta i den led jag har mest problem med. Att gå i skor med lite klack var verkligen en pina under det senare halvåret av min behandling, jag kunde inte ens få ner fötterna i de skorna. De riktigt högklackade skorna går fortfarande inte bra att gå i, även om jag nu kan få ner fötterna i dem.

Jag börjar med regelbunden Qi Gong i April 2016, med uppehåll i princip under september och större delen av oktober. Börjar

Nu (två år efter operation, hösten 2016) har jag fått stelhet i händernas leder, lite smärta i vänster tumled och höger armbåge vid belastnig, även om triggertummen faktiskt blivit bättre. (Stortålederna verkar vara oförändrade.
Det kan vara reumatism på gång och alltså inte artros. Men på grund av den långa biverkningslistan på Letrozol, medicinen jag äter, är det svårt att veta om det beror på den. Det kan ju vara så att Letrozol, som hämmar det kroppsegna ämnet aromatas som fordras för att cellen ska kunna ta upp kroppens egenproducerade östrogen och på så sätt hindra de cancerceller som stimuleras att växa av östrogen, att den medicinen påverkar även andra processer i kroppen, men jag vet inte vilka.
Biverkningarna av Lerozol, får man ingen kemisk beskrivning av, det är bara den verkan som är avsedd som jag får beskrivet i kemisk-biokemiska termer. Biverkningarna beskrivs som enbart som personliga upplevelser och symptom.

Nathan Gray och Nutraingredient – reumatism och mjölksyrebakterier

Nu har jag hittat en artikel av Nathan Gray på webbtidningen Nutra ingredient (Näringsämnen) där han skriver om en undersökning som visar att de som är på väg att få reumatism genomgående visar mycket höga halter av Prevotella copri. Det finns mycket intressant att läsa på webbtidningen, jag står bara lite frågande inför vem eller vilka William Reed representerar, ägarna av webbplatsen och dess utformning. Ska väl kolla det också någon gång.
By Nathan Gray+, 12-Nov-2013

Gut bacteria may be linked to rheumatoid arthritis: Study

Studien han refererar går att läsa på eLife och har titeln:
Expansion of intestinal Prevotella copri correlates with enhanced susceptibility to arthritis”, av Jose U Scher, Andrew Sczesnak, Randy S Longman, Nicola Segata, Carles Ubeda, Craig Bielski, Tim Rostron, Vincenzo Cerundolo, Eric G Pamer, Steven B Abramson, Curtis Huttenhower och Dan R Littman
Article DOI: http://dx.doi.org/10.7554/eLife.01202
Abstract DOI: http://dx.doi.org/10.7554/eLife.01202.001
Länk till sammanfattningen >>https://elifesciences.org/content/2/e01202/abstract
L
änk till studien >>https://elifesciences.org/content/2/e01202

I ett utdrag från sammanfattningen framgår det att:

”We identified the presence of Prevotella copri as strongly correlated with disease in new-onset untreated rheumatoid arthritis (NORA) patients. Increases in Prevotella abundance correlated with a reduction in Bacteroides and a loss of reportedly beneficial microbes in NORA subjects. We also identified unique Prevotella genes that correlated with disease.”

(Vi identifierade att närvaron av Prevotella copri korrelerade starkt med sjukdomen hos nyligen insjuknade och obehandlade patienter i reumatism. Ökningen av Prevotellas riklighet korrelerade med en minskning av Bacteroides och avsaknad av vad som betraktas som gynnsamma mikrober hos patienterna (utvalda försökpersoner=NORA subjects). Vi identifierade också unika Prevotella gener som korrelerade med sjukdomen.)

Om Prevotella skriver också Giulia Enders i sin bok charmen med tarmen på sidan 166. Det hon främst tar upp är vad bakterien gör och vad som kan hända om vi inte får  i oss tillräckligt av det som Prevotella bakterien producerar, tiamin eller vitamin B1. Brist på det ger symptom på nerv- och minnesstörningar som följd och om det går riktigt långt till ”beriberi”.

”Prevotellafamiljen är ofta raka motsaten till Bacteroides. Enligt undersökningar är den vanligare hos vegetarianer och hos människor som inte överdriver sin köttkonsumtion men också hos stora köttälskare. Vad vi äter är helt enkelt inte den enda faktorn som spelar in vid kolonisationen av vår tarm.”

Nu ska jag läsa ”Expansion of intestinal Prevotella copri correlates with enhanced susceptibility to arthritis”,

…och läsa på I Giulia Enders om hur jag kan gynna de ”goda bakterierna” -det står där.

återkommer senare…

 

Comment/Kommentera

