Han vågar svära i kyrkan!

641 ord 2015 11 12 (no english translation)

flagga svenskSå underbart! Då vågar kanske jag också. Säga det förbjudna bland mammons försvurna. Vi har samlats till årets stora aktiekväll. Den ekonomiske analytikern, renommerad och anlitad för det han säger men framförallt skriver, bland annat i Svenska dagbladet, en av Sveriges största nyhetstidningar, inleder panelens samtal. Hans levebröd finansieras bland andra av handelsbanken, en av mammons institutioner, ”men vi är oberoende”, tillägger han. Med vi, avser han de andra som skriver på deras webbsida. Jag tror att han sade e5, ( http://www.e5.org) men jag är lite osäker.
Han inleder panelsamtalet, ”Med tanke på läget i Europa, massimmigration av flyktingar och ekonomiskt krisläge i medelhavsländerna, så aktualiserar det att, det jag bör tänka på är att min investering måste bli någon annans inkomst, för att ekonomin ska växa.” Jag blir oväntat överraskad och glad, så underbart tydligt formulerat! Att våga säga något sådant, här, inför den här församlingen.
Panelens deltagare som kommit för att presentera och sälja in sina företag, att få oss att investera genom att köpa deras aktier, blir lite nollställda. Aktieföreningens anställde analytiker vill gärna svara – han har mycket han vill säga – exakt hur han vänder till det för att glida förbi innebörden i den ekonomiske analytikerns uppmaning minns jag inte. Han försöker få det till att vi så att säga hjälper till med Europaläget genom att investera mer i aktier. Han har tidigare visat en graf som visar börsens utveckling. Jag såg det som en tydlig bild av hur pengar som behöver vara ute i människors händer för att köpa mat, kläder, betala hyra, ja konsumera privat, hur pengarna de behöver använda, sugs upp och låses in i aktiemarknaden. Grafen såg ut som en tecknad bild av en stor dammsugare.
Panelens moderator försöker få någon av företagsrepresentanterna att nappa på det som sades angående läget i Europa. ”Ni kanske får sålt mycket tält?” Att skoja om det och skratta, tanken att göra pengar på andras nöd, låter i mina öron osmakligt. Kanske fler kände likadant. Kommentaren faller lite platt och företagaren svarar lite tvekande. Aningslösheten hos moderatorn verkar vara total. Men det visar hur långt från verkligheten hela situationen är, eller bara cynisk, att vi samlas med avsikten att få tips på att föröka våra pengar. Hela situationen hade kunnat kännas mer vettig om intentionen att berika sig själv inte varit så överskuggande. ”Investerare” och aktieägare kan påverka de ekonomiska incitamenten genom sitt aktieinnehav, sina val av investeringar, krav på företags styrelser och hur verksamheten bedrivs, företagens policy. Kraven eller engagemangen i företagen behöver inte begränsa sig till att jaga så hög utdelning som möjligt eller direktavkastning.
Den ekonomiske analytikern gör upprepade försök att nå fram.
-Allt sparande i företagen gör att folk avskedas. Siffrorna visar på en krympande ekonomi. Även om det så att säga går ”bra” för storföretagen så är det inte lönsamt samhällsekonomiskt.
-Vi har en ränta som är negativ!
-Ändå används åtgärder för att rätta till den ekonomiska krisen som är tillämpliga på en överhettad ekonomi, dvs när räntan skenar i väg till 500%!
-Det kommer att bli här som det var i Japan på 1990-talet, stagflation. Allt sugs upp i sparande! Ekonomin krymper och arbetslösheten ökar.
Efteråt hör jag någon säga, ”Ja, han har rätt. Man ska investera, inte spara!” Jag suckar inom mig, det var det där med att det ska nå ut som ”någons inkomst också”. Så att det helst blir många som har pengar att köpa produkterna företagen producerar, på de inhemska marknaderna också. Inte att de låses upp eller försvinner in på den finansiella marknaden. Ja, det var så jag uppfattade det han sade i alla fall. Det är det där med hur andra människor uppfattar det man säger… det kan man aldrig veta.
I vilket fall ger det mig lite kurage att våga och kanske en och annan, annan fegis, då också vågar, säga eller skriva vad vi tänker.

Comment/Kommentera

