Stress – Sömn

627 ord / words (No english version) publ. 2015 11 13 uppdaterad 201702 22

flagga svenskStress i arbetslivet

Jag brukar få ett nyhetsbrev som heter ”DokuMera”och även ”Chefsnyheterna” och här är några länkar från de sidorna:

”I Sverige dör minst 200 personer varje år till följd av olika stressrelaterade faktorer i arbetslivet, det slår Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU, fast i sin rapport Arbetsmiljöns betydelse för hjärt-kärlsjukdom.

Vem löper en ökad risk för att drabbas?
Rapporten från SBU visar på ett tydligt samband mellan stress och hjärt-kärlsjukdomar. De grupper som i större utsträckning utvecklar hjärtkärlsjukdomar är:

• Den som upplever sig ha små möjligheter att påverka arbetssituationen samtidigt som kraven är allt för höga, har låg kontroll över sitt arbete eller att arbetet är pressande samt upplever en obalans mellan ansträngning och belöning.
• Den som upplever sig ha lågt stöd i arbetet, vara utsatt för orättvisor samt har liten möjlighet till utveckling i arbetet eller osäkerhet i anställningen.
• Den som har nattarbete eller arbetar långa arbetsveckor.
• Den som utsätts för buller i sitt arbete.
Vad är stress?
Ursprungligen är stress en överlevnadsmekanism som kickar in vid händelser eller situationer som uppfattas som hotfulla eller utmanande. Vid stress reagerar kroppen med ökad puls, förhöjt blodtryck och häftigare andning. Immunförsvaret aktiveras och musklerna blir spända.

Stress uppstår både vid fysiska och psykiska belastningar, i negativa och i positiva sammanhang. När det gäller det känslomässiga så är det stor skillnad mellan positiv och negativ stress. Men troligtvis har kroppen svårt att uppfatta skillnaden vilket innebär att långvarig stress, oavsett om den är negativ eller positiv, kan få ödesdigra konsekvenser.

Varningssignaler och symtom
Olika personer reagerar olika på stress. Vanligt är att sömnen påverkas såväl som humör och lusten till umgänge.

Varningssignaler att ta på allvar:
• Du är trött på morgonen, även när du sovit länge och ostört flera nätter i rad.
• Du har svårt att somna på kvällen och kanske vaknar tidigt på morgonen utan att kunna somna om.
• Du har svårt att koppla av och varva ner.
• Du känner dig likgiltig för vad som händer omkring dig, nedstämd och orolig.
• Du har svårare att koncentrera dig
• Du får dåligt minne.
• Du känner av ångest
• Du har lätt att fastna i negativa tankar
• Du blir lätt irriterad och otålig över småsaker
• Du får ont i magen, spänningshuvudvärk eller hjärtklappning
• Du känner dig stel, spänd och får ont i kroppen
• Du känner dig uppgiven och trött, och undviker därför sociala kontakter
• Du har tappat lusten för sex
• Du får infektioner lättare och oftare
• Du känner det svårare att andas ordentligt
• Du upplever att tiden inte räcker till och höjer därför tempot ytterligare.
• Du väljer bort vila, fritidsaktiviteter, nöjen och kontakt med släkt och vänner på grund av tidsbrist
• Du behöver alkohol, nikotin, koffein eller sömnmedel för att orka med vardagen, eller tar till fett, socker, alkohol eller nikotin som en tröst. (Källa: http://www.1177.se)
Vad kan vi göra på arbetsplatsen för att förebygga stress?
Arbetsgivare har ett arbetsmiljöansvar att se till att arbetstagarna inte drabbas av ohälsa på arbetsplatsen. Men arbetstagare har också ett ansvar och det är att påtala risker i arbetsmiljön som kan leda till ohälsa.

I arbetsmiljön finns det två stora risker som kan leda till arbetsrelateradstress: hög arbetsbelastning och problem rörande det sociala samspelet. Genom att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) kan arbetsgivare, skyddsombud och arbetstagare tillsammans arbeta för att förebygga arbetsrelaterad stress. I SAM ingår att:

• undersöka arbetsmiljön,
• bedöma risker i arbetsmiljön,
• åtgärda riskerna samt
• följa upp att åtgärderna fått den förväntade effekten.

Annonser

Comment/Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s