Om honung och om ”Kallslungad honung” är ett motiverat ordval?

378 ord /words (No english version) 2014 12 28, 2016 12 04
tillägget är kursiverat

flagga svenskÄven om nu yrkesmässiga biodlare har uppfattningen att det är onödigt och vilseledande att lägga till ordet ”kall” när man pratar om slungad honung så har jag använt mig av det i mitt sökande efter honung som inte hettats upp över 40 grader. Jag har precis lärt mig att honung kan innehålla nyttiga mjölksyrebakterier som dör vid temperaturer över 40 grader och jag misstänker att man inom honungsindustrin kanske värmer upp honungen för att göra den mer lättflytande när honungsburkarna ska fyllas upp. Nu vet jag inte om det är så honungen hanteras, men jag vill bara försäkra mig om att det är oupphettad honung jag får tag i genom att lägga till ordet ”kall” innan. Senare har jag hört att just honung där bina bara samlar nektar och pollen från ljung inte kristalliserar sig i lika hög grad som annan honung men det har jag inte kollat upp närmare. Honungens sedan gammalt ansedda hälsosamma effekter kanske beror på bland annat just mjölksyrabakterierna? På webbsidan www.drhonung.se eller ConCellae kan man läsa att bina har upp till 13 olika sorters mjölksyrebakterier i sitt tarmsystem.

I en artikel i Land (2016 04 28) kan man läsa att mjölkysyrebakterierna dör när sockerhalten stiger och blir för hög. I mogen honung som håller ca 80% sockerhalt har mjölksyrebakterierna dött. Läs mer i artikeln >> mjölksyrebakterierna i honung och om vad deras upptäckare, Tobias Olofsson och Alejandra Vásquez har att säga om hur honungen ska hanteras för att den fortfarande innehålla de nyttiga mjölksyrebakterierna. Att det är de som gör honungen nyttig och skälet till att mjöden gjord på den kallas gudarnas nektar. Läs även Giulia Enders bok ”Charmen med tarmen” (tysk originaltitel: Darm mit charme).
Här på min nätplats har jag gjort ett inlägg om >> en del delar av boken som jag vill ha lättillgängliga som vägledning för val av mat.

Min far berättade för mig om hur han slungade honung som ung biodlare. Han hade sina kupor stående ute på en äng och när det varit aktivitet där ett tag så öppnade han dem för att kolla om bina byggt några vaxkakor i ramarna han satt in där än och om de hunnit fylla dem med någon honung. När de var fyllda nog så hämtade han in ramarna med de honungsfyllda vaxkakorna och satte dem i en handdriven centrifug. När den vevades runt slungades honungen ut från ramarna. Han använde ordet slungad. Om han även använde ordet ”kallslungad” honung kan jag inte minnas.

Då jag också rätt nyligen förstått att tarmfloran utgör ca 80% av mitt immunförsvar genom såväl enzym-, hormontillverkning som näringsupptag och försvar mot oönskade ämnen eller organismer och jag fått sex doser med cytostatika som till stora delar slår ut även tarmfloran så är jag angelägen om att samla på mig så många olika sorters mjölksyrebakterier som möjligt. Jag vill stötta och bygga upp mitt immunförsvaret som är delaktigt i att bygga nya och friska celler i hela kroppen, så jag kan bli en ny och frisk människa.

Länk till >> Österåkers honung

Comment/Kommentera

