Utbildning -Education

MAKTEN~1

Svenska: Konstnär: Tage Åsén (1943-) Litografi 1978 (Photo credit: Wikipedia)

to be continued and needs editing…/ endast påbörjad på svenska och behöver redigeras 

flagga svensk

När det gäller utbildning tycker jag att man ska göra skillnad mellan, för att hårddra det och göra det tydligt, utbildning för en fri, jämställd (tyvärr behöver det nog tilläggas) och demokratiskt (eftersom demokratisk idag inte självklart inkluderar det) sinnad individ och å andra sidan en utbildning för de som ska arbeta för de som har makten. Idag får man räkna de som har råd att anställa till att vara dessa makthavare.
Den ena utbildningen siktas in mot att förbereda mig till att kunna fatta ”goda beslut” som samhällsmedborgare. Kanske även som världsmedborgare? Sökandet efter kunskap för dess egen skull ligger i linje med mina personliga intressen, den kunskap jag, som jämställd medborgare, tycker är viktig eller intressant.
Den andra utbildningen inriktar sig på att jag ska göras ”anställningsbar” och eventuellt även att jag inriktar mig på att leverera varor och tjänster till en marknad dvs vad vi konsumenter redan efterfrågar. Vad vi ännu inte efterfrågar är per definition inte en marknad.

Det är den andra typen av utbildning som får mest uppmärksamhet och tyngd i media och politiska debatter.
En viktig skillnad mellan de två typerna av utbildning är förhållningssättet till vad kunskap är och vad vi ”använder” det till. Förhållningssättet länkar direkt till frågan om vad demokrati är och hur vi vill att vårt samhälle ska fungera.
I den först beskrivna utbildningen sätter individen agendan för utbildningen och definitionen av kunskap. I den andra är det den rådande makten, dvs den som har råd att köpa en annan människa(-s tid.)

Stig Strömholm skriver i SvD en artikel om Hans-Albrecht Kochs bok som handlar om det europeiska universitetets historia, ”Die Universität. Geschichte einer europäischen Institution”.

Education

flagga brittiskIt seems to be two sets of values around education. To make it clear, either an education for a free, equal (I probably and unfortunately have to add) and democratically (I also need to add because it is not obviously included) spirited individual and on the other hand an education for they who will work for the ones who are in power.

The immediate objection would be that we live in democracies and therefore the power expresses goals and wishes that are funded in democratic ideas and therefore there would be no difference. Well, a workingplace seldome works in a democratic way. Today, it is the ones who can afford or are in charge to employ, that has the power because they choose, and the ones they choose will have a part in moneys cirkulation through society. And I notice this difference in debates held by the members in the swedish Parliament, in the respones from representatives of various universities.

The first set of values are aiming to prepare me (us) to be able to make ”good descisions” as a member (s) of the society, maybe even as a member of the global world society? Seeking knowledge for its own sake is coherent with my personal interests, the knowledge I, as an equal member of the society, finds important and/or interesting. Preparing me to put the”right” questions, finding the arguments and most important – solutions. Exercising thinking and creativity.

The other value set aims to prepare me ”to be employed” and eventually also for me aiming to deliver services and goods to a market wich implies what we as consumers (= who can afford) already are asking for. Which also implies goods and services already invented.The goods and services not yet demanded is per definition not a market.

Hence, this other set of values is gaining ground and space in media and political debates. An important difference between theese two sets of values is the attitude to what knowledge is and what we are using it for.

The attitudes links directly to questions about what democracy is and how we want our society to work and function.

In the first described set – it is the individual who set the agenda for his or hers education and the definition of knowledge. In the other set – it is the current in power (whoever it is in reality) who decides what to be taught – and as it works right now, it is whoever who can afford to buy someother person(-s time).

Theese two sets of values have a history. (..now I notice that my writing is getting too sketchy -sorry!)

Prof. Martin Ingvar refer to Wilhelm von Humboldt (1767-1835) in the small book ”What is science?” in ”question number 69 out of 100.
(published by ”Bokförlaget Langenskiöld” http://www.langenskiold.se , www.questionbooks.se ISBN: 978-91-87007-18-7)
To ensure professors independence in their research from the church as well as from the worldly power, once they had obtained their chair no one could remove them from it. In Sweden it was his Majesty who appointed them. This has gradually been done away with and since the end of 1990 they are employed as ordinary officials.

Hans Albrecht Koch writes about the history of the european universities, ”Die Universität. Geschichte einer europäischen Institution ” ( A swedish link to an article in SvD by Stig Strömholm.)

About the concept behind Quality in education, (an explanationmodel) William Barry Ph.D. research, University of Bath 2011 11 24

Annonser

Comment/Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s