Glömska – Oblivion, a quality of remembrance

chinese doorknob - kinesisk dörrklapp688 ord (words . Click and scroll down for english version.) 2012 12 28

flagga svensk

Medan jag skriver om glömska i ”kort om design” inser jag så småningom att det är en viktig kvalitet i minnets funktion, en beredskap för att kunna ”ändra uppfattning”, ändra vad jag ser, min perception. Det frigör omedelbart min perception (uppfattning) från förutfattade meningar som kan följa med mina minnen och störa det nya fräscha intrycket. Det befriar mitt seende att se det som faktiskt finns att se från vilja och önsketänkande om vad jag vill se.

Om du någonsin har renoverat eller byggt ett hus, kan du säkert känna igen ögonblicket precis före du täcker rör, ledningar, kottlingar och reglar med en spån- eller gipsskiva som du är på väg att skruva fast i väggen. Jag försökte i alla fall, så att jag efteråt skulle veta var jag kunde sätta upp en hylla och hamra in en spik utan att få någon elchock eller vattenläcka. Men jag har inget fotografiskt minne och så fort skivan ligger mot väggen så har jag glömt det! Det är verkligen svårt att minnas exakt hur ledningarna eller kottlingarna ligger – och hur många var det nu igen? Numera tar jag fotografier eller gör en liten skiss.

Om jag tar ner skivan, så minns jag så klart, jag känner igen och minns hur det såg ut, intrycket är ju direkt och fräscht igen. Kanske skulle jag reagera om det skett någon förändring, att det är en extra ledning som inte var där innan jag satte upp skivan – särskilt om jag dragit den själv. Men ändå, så fort skivan täcker det igen – så är det svårt att minnas.

När jag vaknar på morgonen kan jag också lägga märke till det. Liggande med slutna ögon, är det svårt att minnas detaljer i rummet från mitt minne. Gissningsvis skulle jag notera en ändring från ögonblicket innan jag slöt ögonen på kvällen, även om det är svårt att komma ihåg alla detaljer med ögonen slutna.

Den här sortens glömska betraktar jag som ett särskilt sorts minne också. Glömskans gap säger mig något om hur mitt sinne, eller min hjärna arbetar… fungerar.

flagga brittiskWhile writing about beeing oblivious in ”brief sketches in design” I started to realize that it as an important quality of remembrance, as a readiness to change ”my mind”, my perception. It releases my immediate perception from prejudices that might have come along with my memories, disturbing the fresh and new impression. Liberating my sight to what I actually see from the reins of will and wishes of what I want to see.

If you ever have renovated or built a house, consider the moment before you are ready to cover pipes, electrical wiring etc in the wall by putting up a board. At least I tried to make a photographic memory of everything, so I afterwards would know where to put up a shelf and to hammer in a nail in the wall without being electrocuted. But, as soon as the board hits the wall – it is forgotten. It is really hard to recall what it looked like, it is hard to be sure. Nowadays I take photographs or make a sketch.

If I take down the board, of course I recognize and remember what it looked like, the impression are fresh again. I guess I would notice if there was a change, an extra wiring that was not there before I put up the wall. Especially if I have made the wiring myself. But still, as soon as the board covers it again, it´s hard to recall.
While waking up in the morning I can also notice it. Lying with closed eyes, it can be hard to recall details in the room from my memory. But when I open my eyes and look around, I suspect I would notice if there had been a change from the moment I closed my eyes going to sleep. Even if it is hard to recall all details with the eyes shut.
This kind of forgetfulness I consider to be a special kind of remembrance too.
This glitch or gap tells me something about how my mind works.

En reaktion på ”Glömska – Oblivion, a quality of remembrance

  1. Ping: Intuition and how we organize information – Intuition och hur vi organiserar information | skepnader

Comment/Kommentera

